Προτάσεις και θέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Κοινωνικών Συνεταιρισμών Περιορισμένης Ευθύνης (Π.Ο.Κοι.Σ.Π.Ε.) του σχεδίου Νόμου για την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία και την ανάπτυξη φορέων της.

 

Η Π.Ο.Κοι.Σ.Π.Ε. ως το μοναδικό δευτεροβάθμιο συλλογικό όργανο εκπροσώπησης φορέων

Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας αλλά και των μοναδικών Κοινωνικών Συνεταιριστικών

Επιχειρήσεων που έχουν στην πλειοψηφία τους πάνω από 10 έτη συνεχούς και αδιάλειπτης

λειτουργίας, μελέτησε ενδελεχώς το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Κοινωνική και Αλληλέγγυα

Οικονομία και ανάπτυξη φορέων της», με το παρόν υποβάλλει τις προτάσεις στην

κατεύθυνση βελτίωσης αυτού.

Επί της αρχής η εδώ και αρκετό διάστημα αναμενόμενη νομοθετική παρέμβαση

προσδοκούσαμε να ήταν πιο τολμηρή στην κατεύθυνση παροχής ισχυρών κινήτρων και

δυναμικής ώθησης στις συλλογικότητες του χώρου της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας

τόσο για την έναρξη τους, όσο και για τη λειτουργία τους. Αρχικά για το προτεινόμενο

σχέδιο νόμου δεν είχαμε στη διάθεσή μας την αιτιολογική του έκθεση, την οποία θεωρούμε

σημαντικό έγγραφο τεκμηρίωσης της φιλοσοφίας και της αναγκαιότητας του νέου

νομοθετήματος καθώς και των αλλαγών, μεταρρυθμίσεων ή καινοτόμων παρεμβάσεων που

θέλει να εισάγει. Περαιτέρω διαπιστώνεται μεν μια προσπάθεια ομολοποίησης του

οικοσυστήματος των φορέων της κοινωνικής οικονομίας, αλλά χωρίς τόλμη σε πολλά

επιμέρους θέματα (διεύρυνση της μετοχικής βάσης των κοινωνικών επιχειρήσεων, απουσία

κινήτρων ανάπτυξης κοινωνικής καινοτομίας και απασχόλησης, απαγόρευση διανομής του

πλεονάσματος (και όχι των κερδών) των επιχειρήσεων σε μέλη-μη εργαζόμενους, απουσία

ρυθμίσεων και προσκόμματα για τη διάχυση της αλληλεγγύης και του κοινωνικού ελέγχου

κ.α.)

Ειδικότερα είναι πλέον βέβαιο από την έως τώρα εμπειρία, ότι στην περίπτωση των

Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.) Ένταξης στην οποία αυτοδίκαια

υπάγονται οι Κοι.Σ.Π.Ε., που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας, η βιωσιμότητα τίθεται

σε διακινδύνευση. Το δεδομένο αυτό κυρίαρχα οφείλεται στο σημαντικό και πολλές φορές

δυσβάστακτο διοικητικό κόστος, που δεν είναι άλλο από το κόστος των παρεμβάσεων

στήριξης και ενίσχυσης των εργαζομένων από τις ευπαθείς ομάδες. Περαιτέρω ισχυροί

λόγοι που δημιουργούν προβλήματα βιωσιμότητας είναι η έλλειψη πόρων για ρευστότητα

και εγγυοδοσία καθώς και η έλλειψη πόρων για επένδυση και αγορά εξοπλισμού

παραγωγικών δραστηριοτήτων. Τα ανωτέρω ζητήματα δεν θίγει και δεν τολμά να επιλύσει

το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου.

Αναλυτικότερα οι ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις τις οποίες οφείλουν να εξασφαλίζουν οι

Κοι.Σ.Π.Ε., ως μονάδες ψυχικής υγείας, για την δημιουργία ενός υποστηριζόμενου πλαισίου

εργασίας των ατόμων με ψυχοκοινωνικά προβλήματα τους οποίους άλλωστε έχουν

δημιουργηθεί, (και δεν τις προσφέρουν στο βαθμό που υπάρχει ανάγκη), αποτελεί

σημαντική τροχοπέδη για την μεγέθυνση και ανάπτυξη των Συνεταιρισμών και τη

δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας. Μέχρι σήμερα αυτό το κόστος καλύπτεται

από την εθελοντική εργασία επαγγελματιών ψυχικής υγείας ή από την μόχλευση

ανθρώπινων πόρων από άλλες υπηρεσίες ψυχική υγείας, ή τέλος από τα έσοδα των

Κοι.Σ.Π.Ε. που όμως τους καθιστούν λιγότερο ανταγωνιστικούς με όρους αγοράς. Βέβαια

για τις Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης κυρίαρχη δεν πρέπει να είναι η «αγοραία» λογική της

βιωσιμότητας, αλλά όπως προτείνει και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, η «ολιστική»

κάλυψη των αναγκών των ατόμων με ψυχικές διαταραχές, αναπόσπαστο κομμάτι των

οποίων είναι η πρόσβαση στην εργασία με ταυτόχρονη εξασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών

υγείας και ασφάλειας στην εργασία».

Στην κατεύθυνση της βελτίωσης του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου η Ομοσπονδία

Κοι.Σ.Π.Ε. προτείνει συγκεκριμένες και στοχευμένες προτάσεις, οι οποίες έχουν ως εξής:

1. Η ειδική φύση και η εξασφάλιση της διακριτότητας των Κοι.Σ.Π.Ε. ως Μονάδων

Ψυχικής Υγείας με επιχειρηματική δραστηριότητα στο υπό διαμόρφωση

οικοσύστημα της Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας.

Οι Κοι.Σ.Π.Ε. ως Μονάδες Ψυχικής Υγείας του άρθρου 12 του Ν. 2716 εποπτεύονται από το

Υπουργείο Υγείας και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας αυτού. Η υποχρέωση

εγγραφής των Κοι.Σ.Π.Ε. στο Τμήμα Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας του άρθρου 2 παρ. 10

δημιουργεί τόσο γραφειοκρατία όσο και ένα δίπολο εποπτευουσών αρχών που θα

προκαλεί σύγχυση και σύγκρουση αρμοδιοτήτων.

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:

α) Στο άρθρο 3 η διόρθωση της διατύπωσης: «Οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις

(Κοιν.Σ.Επ) που θεσπίζονται από τον παρόντα νόμο και οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί

Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) που διέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν.

2716/1999, όπως ισχύει, και συμπληρωματικά από τις διατάξεις του παρόντος νόμου και

του ν. 1667/1986, καθώς και όσων ορίζει το αρ.12 του ν. 3842/2010, καθώς και οι

Συνεταιρισμοί Εργαζομένων που θεσπίζονται από τον παρόντα νόμο...», ως εξής: «Οι

Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ) που θεσπίζονται από τον παρόντα νόμο

και οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) που διέπονται από τις

διατάξεις του άρθρου 12 του Ν.2716/1999, όπως ισχύει, και όπου δεν υπάρχει σχετική

πρόβλεψη συμπληρωματικά από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, καθώς και του

Ν.1667/1986, καθώς και όσων ορίζει το αρ.12 του Ν.3842/2010, καθώς και οι Συνεταιρισμοί

Εργαζομένων που θεσπίζονται από τον παρόντα νόμο...»

β) Στο άρθρο 4 η διόρθωση της διατύπωσης: «Α) Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης, οι οποίες διακρίνονται

σε δύο κατηγορίες:» σε: «Α) Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης, οι οποίες διακρίνονται σε τρεις

κατηγορίες:»

γ) Στο άρθρο 4 διόρθωση της διατύπωσης: «αγ) Οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης

Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) του αρ.12 του ν.2716/1999, όπως ισχύει, θεωρούνται αυτοδικαίως

Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Ένταξης», ως εξής: «αγ) Οι Κοινωνικοί

Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) του άρθρου 12 του Ν.2716/1999, όπως

ισχύει, θεωρούνται αυτοδικαίως Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Ένταξης. Οι

Κοι.Σ.Π.Ε. διέπονται από τον Ν.2716/1999 όπως ισχύει και όπου δεν υπάρχει σχετική

πρόβλεψη, συμπληρωματικά από τις διατάξεις του παρόντος νόμου». Με την παρούσα

διατύπωση ξεκαθαρίζεται ότι το άρθρο 25 και το άρθρο 26 δεν έχουν εφαρμογή για τους

ΚοιΣΠΕ, διότι εξακολουθούν να ισχύουν οι διαταξεις του άρθρου 12 του 2716/1999.

δ) Η εγγραφή των Κοι.Σ.Π.Ε. στο Τμήμα Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας, σε διακριτό

τμήμα του Γενικού Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας. Η εγγραφή θα αφορά στην

καταχώρηση στοιχείων τους στο ειδικό τμήμα του Γενικού Μητρώου Κοινωνικής

Οικονομίας, με την διευκρίνηση ότι η υπαγωγή αφορά μόνον στην καταγραφή των

δεδομένων των Κοι.Σ.Π.Ε.

ε) Στο άρθρο 25 σχετικό με τον έλεγχο και τις κυρώσεις επί των Φορεών Κοινωνικής &

Αλληλλέγγυας οικονομίας προτείνεται η προσθήκη εδαφίου που θα αναφέρει ρητά: εδάφιο

8. Για τους Κοι.Σ.Π.Ε. εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 12 του

Ν.2716/1999, όπως ισχύει, ο δε έλεγχος σκοπιμότητας και η εποπτεία και ο έλεγχος της

λειτουργίας τους ανήκει στο Υπουργείο Υγείας.

2. Φορολογικά ζητήματα.

Η παροχή απαλλαγών και διευκολύνσεων στις Κοιν.Σ.Επ. των κατηγοριών αα και αγ της

παραγράφου 2 του άρθρου 4, θα επιδράσει καταλυτικά στην ενίσχυση των σκοπών τους και

όλως ιδιαιτέρως στην διευκόλυνση των εργασιακών παρεμβάσεων που υλοποιούν οι

Κοινωνικές Επιχειρήσεις στο πλαίσιο ένταξης στην εργασία ατόμων από ευάλωτες

κοινωνικά ομάδες όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 9 του άρθρου 2.

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:

α) Η απαλλαγή των Κοιν.Σ.Επ. των κατηγοριών αα & αγ της παραγράφου 2 του άρθρου 4

από κάθε φόρο άμεσο, έμμεσο ή υπέρ τρίτων εκτός του Φ.Π.Α. (επομένως να μην

αποτελούν οι εν λόγω Κοιν.Σ.Επ. υποκείμενο φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων), σε

αναγνώριση του σημαντικού σκοπού που επιτελούν στο επίπεδο της ψυχοκοινωνικής και

επαγγαλματικής αποκατάστασης. Προτείνεται στο άρθρο 24 Πόροι και οικονομικά κίνητρα

για τις Κοιν.Σ.Επ. και τους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων, η προσθήκη υποπερίπτωσης 3 η

οποία θα αναφέρει: «Οι Κοιν.Σ.Επ. των κατηγοριών αα & αγ της παραγράφου 2 του άρθρου

4 απαλλάσονται από κάθε φόρο άμεσο, έμμεσο ή υπέρ τρίτων εκτός του Φ.Π.Α.».

β) Σε περίπτωση που τα ανωτέρω λόγω δημοσιονομικών περιορισμών θεωρηθούν ότι

προκαλούν σημαντική απώλεια εσόδων, και δεν αναγνωριστεί η προστιθέμενη κοινωνική

αξία των εργασιακών παρεμβάσεων των ατόμων από τις ευάλωτες ομάδες, προτείνεται η

πρόβλεψη για τη μη παρακράτηση του φόρου 8% και η καταβολή του φόρου που

αντιστοιχεί μετά την εκκαθάριση των φορολογικών υποχρεώσεων. Με αυτόν τον τρόπο

ενισχύεται η ρευστότητα των Κοινωνικών Επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο. Προτείνεται

στο άρθρο 24 Πόροι και οικονομικά κίνητρα για τις Κοιν.Σ.Επ. και τους Συνεταιρισμούς

Εργαζομένων, η προσθήκη υποπερίπτωσης 3 η οποία θα αναφέρει: «Οι φορείς γενικής

κυβέρνησης κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών και υπηρεσιών από Κοιν.Σ.Επ. των

κατηγοριών αα και αγ της παραγράφου 2 του άρθρου 4 δεν παρακρατούν φόρο

εισοδήματος κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας

αυτώ.

γ) Να γίνει ιδιαίτερη πρόβλεψη για τη δημιουργία ειδικού αποθεματικού των Κοιν.Σ.Επ.

κατηγοριών αα & αγ της παραγράφου 2 του άρθρου 4 για την κοινωνική ωφέλεια που

υπηρετούν και παράγουν.

3. Ασφαλιστικά ζητήματα.

Στο πεδίο της τόνωσης της απασχόλησης των ατόμων από ευάλωτες ομάδες πληθυσμού,

αλλά και των κοινωνικών επιχειρήσεων θα πρέπει να νομοθετηθούν ισχυρά κίνητρα για την

απασχόληση.

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:

α) Η πληρωμή του ημίσεως των ασφαλιστικών εισφορών των Κοιν.Σ.Επ. κατηγοριών αα &

αγ της παραγράφου 2 του άρθρου 4 ως προς το σκέλος των ατόμων από τις ευάλωτες

ομάδες πληθυσμού που εργάζονται σε αυτές.

β) Η απαλλαγή καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών των Κοιν.Σ.Επ. κατηγοριών αα & αγ

της παραγράφου 2 του άρθρου 4 ως προς το σκέλος των εργαζομένων από τον γενικό

πληθυσμό. Η πρόβλεψη να αφορά άπαξ για κάθε Κοινωνική Επιχείρηση και για δύο μόνον

εργαζομένους ανά Κοινωνική Επιχείρηση για διάστημα έως 2 έτη, διάστημα κατά το οποίο

οι εργαζόμενοι θα έχουν πλήρη ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη.

4. Ζητήματα συμμετοχικότητας και θωράκισης του αλληλέγγυου χαρακτήρα της

συλλογικότητας των Κοινωνικών Επιχειρήσεων.

Στο σχέδιο νόμου θα πρέπει να προβλεφθεί σημαντική αύξηση του αριθμού των φυσικών

προσώπων που δύναται να συστήσουν τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις. Επιπρόσθετα οι

Κοι.Σ.Π.Ε. αποτελούν μεγάλες συλλογικότητες σε επίπεδο συνεταιριστικού σχήματος,

ανεξάρτητα από τον αριθμό εργαζομένων σ’ αυτούς και θα πρέπει να διατηρήσουν αυτόν

τον χαρακτήρα, ο οποίος ενισχύει την αλληλεγγύη της συλλογικότητας εντός του

συνεταιριστικού σχήματος.

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:

α) Η σημαντική αύξηση του αριθμού των φυσικών προσώπων που δύναται να

συνεταιριστούν για τη δημιουργία των φορέων του παρόντος σχεδίου νόμου. Προτείνεται

να οριστεί ο αριθμός των μελών για τις Κοιν.Σ.Επ. και τους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων

(αντικατάσταση του αριθμού 3 φυσικών προσώπων που προβλέπεται και το οποίο δεν

ικανοποιεί κανένα ποσοτικό ή ποιοτικό κριτήριο αλληλέγγυας συμμετοχής στο σχήμα χωρίς

την προσδοκία ευρέσεως εργασίας).

Ο αριθμός των μελών των συνεταιριστικών σχημάτων θα πρέπει να συνάδει τόσο

με τον συνεταριστικό χαρακτήρα, όσο και με την αναγκαία επιχειρησιακή ικανότητα τους.Η

εμπειρία των ΚοιΣΠΕ έχει καταδείξει πως η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διεύρυνση της

μετοχικής βάσης όλων των κοινωνικών επιχειρήσεων (αριθμός ατόμων που υποχρεωτικά

υπογράφουν το καταστατικό) και η ποσοστιαία υποχρεωτική συμμετοχή ατόμων

ευάλωτων και ειδικών ομάδων δημιουργεί τις αναγκαίες προϋποθέσεις αλληλεγγύης,

υποστήριξης και κοινωνικού ελέγχου. Άλλωστε, η αλληλέγγυα συνεταιριστική αντίληψη

δεν οικοδομείται με 3 ή 5 ή 7 μόνο άτομα και οι ευκαιρίες αλληλέγγυας συμμετοχής

ενεργών πολιτών στα συνεταιριστικά σχήματα δεν μπορεί να εμποδίζεται με ποσοστά όπως

αυτά της παραγράφου 2 του άρθρου 8, με τα οποία και –προφανώς- διαφωνούμε.

β) η κατάργηση της πρόβλεψης της παραγράφου 2 του άρθρου 8, η οποία ορίζει ανώτερο

ποσοστό εργαζομένων μη μελών (έως 40 %) έναντι του συνόλου των εργαζομένων.

Εναλλακτικά η ρητή διάκριση και μη εφαρμογή τα ανωτέρω διάταξης για τους Κοι.Σ.Π.Ε.

στους οποίου ήδη αυτό εκ των πραγμάτων δεν ισχύει.

5. Λοιπά θέματα.

Κλείνοντας καταγράφονται επιμέρους θέματα και προτάσεις που βελτιώνουν το σχέδιο

νόμου στην κατεύθυνση της βελτίωσης των οικονομικών επιδόσεων των Κοινωνικών

Επιχειρήσεων, αλλά και της δυνατότητας σύναψης προγραμματικών συμβάσεων των

Κοι.Σ.Π.Ε. Η σύναψη των προγραμματικών δύναται να υλοποιηθεί βάσει του παρόντος

σχεδίου νόμου σε συνδυασμό με παλαιότερο νομοθέτημα του Υπουργείου Υγείας (άρθρο

17 Ν.3329/2005), όπως αυτό πλέον ισχύει μετά την έκδοση ΚΥΑ από το Υπουργείο Εργασίας

και όχι βάσει της νομοθεσίας για τους Ο.Τ.Α. (άρθρο 100 Ν.3852/2010).

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:

α) Να προβλεφθεί η νομοθέτηση και η οριοθέτηση των προγραμμάτων προστατευόμενης

απασχόλησης με αναφορά ότι οι Κοιν.Σ.Επ. αα & αγ της παραγράφου 2 του άρθρου 4, οι

οποίες απασχολούν Α.Με.Α., νοούνται ως δομές που υλοποιούν προγράμματα

προστατευόμενης απασχόλησης. Η υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων να πιστοποιείται

κατόπιν αξιολόγησης υποβληθέντος αιτήματος του φορέα στην εποπτεύουσα αρχή

(Μητρώο του Υπουργείου Εργασίας για την περίπτωση των Κοιν.Σ.Επ. κατηγορίας αα και

Δ.Ψ.Υ. του Υπουργείου Υγείας για την περίπτωση των Κοι.Σ.Π.Ε.).

Αναλυτικότερα προτείνεται στο άρθρο 2 Ορισμοί, να συμπληρωθεί υποπερίπτωση 12 ως

εξής: « Ως Προγράμματα Προστατευόμενων Θέσεων Εργασίας ορίζεται η απασχόληση σε

επιχειρηματικές δραστηριότητες των Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης των ΑμεΑ. Οι παρεμβάσεις σκοπό

έχουν την προετοιμασία και την εκπαίδευση για την προώθηση τόσο σε υποστηριζόμενο,

όσο και σε ελεύθευρο πλαίσιο εργασίας. Η υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων

πιστοποιείται κατόπιν αξιολόγησης από την εποπτεύουσα αρχή (Μητρώο του Υπουργείου

Εργασίας για την περίπτωση των Κοιν.Σ.Επ. κατηγορίας αα και Δ.Ψ.Υ. του Υπουργείου

Υγείας για την περίπτωση των Κοι.Σ.Π.Ε.), η οποία εκδίδει σχετική βεβαίωση.

β) Στην παράγραφο 9 του άρθρου 7 αναφέρεται ότι απαγορεύεται η ανάθεση έργου που

αφορά στον κύριο ή στους κύριους τομείς δραστηριότητας της Κοιν.Σ.Επ. σε τρίτους ή σε

μέλη της Κοιν.Σ.Επ. Η εφαρμογή της παρούσας διάταξης θα επηρεάσει αρνητικά τη

λειτουργία των Κοι.Σ.Π.Ε., οι οποίοι κάνουν χρήση τέτοιων αναθέσεων. Για παράδειγμα

στην πιο διαδεδομένη δραστηριότητα των Κοι.Σ.Π.Ε. που είναι η καθαριότητα, δύναται ένας

συνεταιρισμός να αναθέσει με υπεργολαβία την καθαριότητα π.χ. υαλοπινάκων σε μεγάλο

ύψος κτηρίων, διότι δεν έχει τον απαραίτο εξοπλισμό για να υλοποιήσει την συγκεκριμένη

απαίτηση, η οποία δεν είναι συχνή για να δικαιολογεί εκ μέρους του Συνεταιρισμού της

αγοράς του απαραίτητου εξοπλισμού. Για το λόγο αυτό η ανωτέρω διάταξη προτείνεται να

απαληφθεί ή να μην ισχύσει για τους Κοι.Σ.Π.Ε.

γ) Η παράγραφος 6 του άρθρου 26 σχετικά με τις προγραμματικές συμβάσεις σε ότι αφορά

στις Κοιν.Σ.Επ. των κατηγοριών αα και αγ του άρθρου 4 του παρόντος σχεδίου νόμου να

μην εμπίπτουν στις διατάξεις κατά τα λοιπά του άρθρου 100 του Ν. 3852/2010, αλλά κατά

τα λοιπά να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 17 του Ν.3329/2005 (Α΄ 81) όπως ισχύουν

[πρόσφατα εκδόθηκε η Γ.Π. Δ23/οικ. 25930/2011 (ΦΕΚ. 1652/τ.Β/09-06- 2016) Κ.Υ.Α. με

θέμα «Σύναψη Προγραμματικών Συμβάσεων Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης

και Κοινωνικής Αλληλεγγύης»). Προτείνεται να συμπληρωθεί το άρθρο ως εξής: «Οι

Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης των περιπτώσεων αα και αγ του άρθρου 4 του παρόντος νόμου, μπορούν

να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με αντισυμβαλλόμενους το Δημόσιο ή φορείς

του ευρύτερου δημόσιου τομέα και τους ΟΤΑ α και β βαθμού, για την υλοποίηση δράσεων

που αναφέρονται στους καταστατικούς σκοπούς των αντισυμβαλλομένων, τηρουμένων,

κατά τα λοιπά, των αναφερομένων στο άρθρο 17 του Ν.3329/2005 (Α’ 81), όπως ισχύει.».